Strategies and Challenges on University Psychosocial Disability Attention

Authors

  • Gabriela Castillo Terán Universidad Rosario Castellanos
  • Mary J. Romero Ledesma Universidad Rosario Castellanos
  • Virginia Rodríguez Pineda Universidad Rosario Castellanos

Keywords:

Educational inclusion, university, psychosocial disability, anxiety, depression

Abstract

Among all types of disabilities, psychosocial disability is one of the least studied and addressed due to its low visibility and difficulty in characterization. Being closely linked to mental health, it is considered a domain for intervention specific to professionals in this area. This work shares an experience in support and intervention with students with psychosocial disabilities in the context of higher education. The proposal consisted of conducting several experiential workshops for the management of depression and anxiety aimed at undergraduate students at the Universidad Rosario Castellanos in Mexico City, with the intention of teaching techniques and improving skills for managing their symptoms and effects, as depression and anxiety are two of the disorders most frequently associated with psychosocial disability. The workshops are introductory at a theoretical and conceptual level, focusing more on the practice of cognitive-behavioral and mindfulness techniques for emotional control. The proposal involved building multidisciplinary teams for a rich contribution of diverse, horizontal, and innovative knowledge and methodologies that rescue subjectivist perspectives, aiming to address the immediate and important issues for the students: their daily problems, pain, sadness, and confusion. The interest generated by these workshops has highlighted a significant need for attention in this area, and their implementation has been beneficial and perceived very positively by the participants.

Author Biography

Gabriela Castillo Terán, Universidad Rosario Castellanos

Departamento de Sociología y Política Social

References

ANUIES (2020) Sólo 5% de mexicanos con alguna discapacidad obtiene grado de licenciatura. . http://www.anuies.mx/noticias_ies/.../

NUIES (2002) Manual para la integración de personas con discapacidad en las instituciones de educación superior, México, Secretaría de Educación Pública

Ardila S et al (2016) El desafío de la inclusión en salud mental: análisis de un cen-tro comunitario y su trabajo sobre los vínculos sociales. Salud Colectiva: Uni-versidad Nacional de Lanús. 12(2):265-278

Arredondo NE et al (2021). Depresión y ansiedad en estudiantes que ingresan a la universidad y factores de estrés asociados. Revista Psicologia e Saúde, 13(4), 121-138. https://dx.doi.org/10.20435/pssa.v13i4.1371

Arenas AP y Melo Trujillo DE. (2021) Una mirada a la discapacidad psicosocial desde las ciencias humanas, sociales y de la salud. Hacia Promoc. Salud; 26(1): 69-83. http://www.scielo.org.co/.../

Arévalo GE et al (2023) Ansiedad y depresión en estudiantes universitarios: rela-ción con rendimiento académico. Interdisciplinary Journal of Epidemiology and Public Health . . https://www.researchgate.net/.../

Balanza G. et al (2009). Prevalencia de Ansiedad y Depresión en una Población de Estudiantes Universitarios: Factores Académicos y Sociofamiliares Asociados. Clínica y Salud, 20(2), 177-187. Recuperado en 05 de febrero de 2024, de http://scielo.isciii.es/.../

INEGI (2018) Encuesta Nacional de la Dinámica Demográfica. Principales resulta-dos. https://www.inegi.org.mx/.../.pdf

Moreno Medrano (2020) Avances y retos para desarrollar investigaciones com-prometidas con la justicia educativa. RLEE Nueva Época, MÉXICO, 2020, Vo-lumen L, Número 2, ISSN Versión en línea: 2448-878X, mayo-agosto, pp 235-242

Montoya Pérez (2018) La educación socioemocional en el contexto universitario. Didac 72, 2018, pp. 11-17

Organización Mundial de la Salud (OMS, 2022) Informe mundial sobre salud men-tal: transformar la salud mental para todos: panorama general. https://apps.who.int/iris/handle/10665/356118

Paz Maldonado (2020) Revisión sistemática: inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en América Latina, Estudios Pe-dagógicos XLVI, N° 1: 413-429, 2020, DOI: 10.4067/S0718-07052020000100413

Pérez Castro, J (2019 ) La inclusión de estudiantes con discapacidad en dos uni-versidades públicas mexicanas. Innovación Educativa, ISSN: 1665-2673 vol. 19, número 79, enero-abril

Secretaría de Salud (SAA) (2023) Plan Sectorial de Salud Mental y Adicciones, https://iapa.cdmx.gob.mx/storage/.../

Ramos Estrada, Sotelo Castillo y Echeverría Castro (coords) (2023) Inclusión edu-cativa y social. Avances y retos en el contexto universitario. Ed. Fontamara digital

Rabanal-León et al 2023). Características asociadas a la depresión, ansiedad y estrés en estudiantes universitarios. Enfermería Global, 22(71), 152-178. Epub 13 de noviembre de 2023. https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.553991

Rojas Ch et al (2023) Competencias socioemocionales en la educación superior, Universidad, Ciencia y Tecnología, Vol. 27, Núm. 119, (pp. 72-80), ISSN-E: 2542-3401, ISSN-P: 1316-4821

Secretaría de Educación Pública (sep) (2019). Estrategia Nacional de Educación Inclusiva. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/.../

Gómez A. et al (2022) Nivel de estudios de la población con discapacidad. OBINDI, https://obindi.org/trabajos/investigaciones/.../

Published

2024-03-23